|
|
|
Bruk av IT i naturfagundervisningen |
|
|
|
Konstruktiv og praktisk bruk |
|
|
|
|
|
Kursledere: |
|
Øystein Sørborg |
|
Wenche Erlien |
|
Alex Strømme |
|
Kursets innhold: 3 deler |
|
IKT som informasjonskanal |
|
Bruk av datamaskinen som tavle |
|
IKT i simuleringer og datalogging |
|
|
|
|
|
Generelt om IKT |
|
Internett som informasjonskanal |
|
Undervisningsprogrammer i realfag på nett (VITEN
og Kunnskap.no) |
|
Bruk av skoleavis |
|
Bruk av simuleringsprogrammer |
|
Bruk av datamaskinen som tavle |
|
Datamaskinen bruk ved datalogging |
|
Oppfølging av tidligere temaer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WWW |
|
Netscape, Internet Explorer etc. |
|
Videokonferanser/”Netmeeting”/ Gruppeverktøy |
|
E-post/E-groups |
|
CD-ROM |
|
Leksika, databaser, “bøker”+++ |
|
|
|
|
|
|
html=hypertext markup language (“vev-språket”) |
|
URL=Uniform Resource Locator (adresse) |
|
http=hypertext transfer protocol |
|
Domene=navn på tjener (“server”) |
|
Mappesti =org. av fil på PC |
|
Sidenavn=filnavn på en vevside |
|
|
|
|
|
Informasjonsinnhenting |
|
Søk på WWW |
|
Bearbeiding av informasjon |
|
(Prosjektarbeid) |
|
Innformasjonsutveksling |
|
Bruk av nettavis til formidling av informasjon |
|
”Styrt undervisning” (VITEN) |
|
|
|
|
|
|
Undervisningsprogrammer i realfag |
|
Gratis |
|
Enkelt å bruke |
|
Utviklet i samspill med forskning og grundig
utprøving i skolen |
|
Forankret til L97/R94 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dataloggere |
|
Simuleringsprogrammer |
|
Datamaskinen som tavle i klasserommet |
|
Presentasjons- programmer (PowerPoint) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Registrere/samle inn data |
|
Lyd, lys, pH, trykk, puls,fuktighet, temperatur,
spenning, strømstyrke, motstand osv |
|
Behandle data |
|
Lage integraler, derivasjoner, lineære
tilnærminger, gjøre statistiske beregninger |
|
Presentere resultater |
|
Vise grafer, lage tabeller osv |
|
|
|
|
|
Gjøre målinger av forløp over kort eller lang
tid |
|
Behandle, visualisere, analysere data |
|
Bruksområder |
|
På lab. |
|
Som værstasjon/klimastasjon |
|
Forsøk i hjemmet eller nærmiljøet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Essensielt verktøy for å vise en del prosesser |
|
F. eks. Komplekse, farlige eller langsomme/raske
prosesser |
|
Supplement til laboratorieøvinger |
|
Erstatning av laboratorieøvinger og
feltundervisning |
|
|
|
|
|
Raske beregninger |
|
Statistiske analyser |
|
Behandling av store mengder data |
|
Grafiske presentasjoner |
|
Kurver, bilder, filmer, tegninger |
|
Lyd |
|
“Edutainment” |
|
|
|
|
|
Billige |
|
Enkle/praktiske å gjennomføre |
|
Ufarlige |
|
Raske å gjennomføre |
|
Med stor kompleksitet |
|
Viser utvikling over lang tid |
|
Kan behandle mange variable |
|
|
|
|
|
Programmene har ofte “skjulte” forutsetninger
---> overforenklinger |
|
Kan man få “Sesam-stasjon-effekt” |
|
Mottar informasjon uten egeninnsats |
|
Kan forvrenge virkeligheten |
|
Bruk av programmer kan ikke erstatte kontakt med
virkeligheten. |
|
Labarbeid, ekskursjoner, “hand-on’s” |
|
Hvilke holdninger til naturfagene kan utvikle
seg om simuleringer blir brukt i stor grad |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PC-prosjektør, lerret |
|
“Enkle” tegne/tekst programmer |
|
MS Word |
|
ClarisWorks |
|
Presentasjonsprogrammer |
|
Eks. PowerPoint |
|
|
|
|
|
Erstatte/supplere tradisjonell tavle |
|
Skrive, tegne og flytte på objekter |
|
“Tanke-sortering” |
|
Eksempler: |
|
Lage gode presentasjoner |
|
Lage enkle multimediapresentasjoner |
|
|
|
|
|
“Foredrag” |
|
Strukturert formidling med stram “regi” |
|
Enkle multimediapresentasjoner |
|
Planlegging av undervisning |
|
Produksjon av “hand-outs”/skriftlig materiale |
|
Produksjon av transparenter |
|
|
|
|
|
|
|
|
Du kan få bokstaver til å hoppe og danse |
|
Du kan tone ned punkter etter ”bruk” |
|
Du kan animere figurer og bestemme rekkefølgen
du skal presentere dem i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VITEN |
|
Erfaringer |
|
Bruk av PowerPoint |
|
Lage egen presentasjon |
|
|
|
|
|
|
|
Kvalitetssikring |
|
Faglig innhold |
|
Relevans |
|
Kostnader |
|
Er det sammenheng mellom kvalitet og pris? |
|
Skal staten bevilge og skolene velge? |
|
Lærenes ”investeringskostnader” er store! |
|
Opplæring |
|
”På” skolen |
|
Lærerutdanningen |
|
|
|
|
|
Kommersiell industri |
|
Forlag etc. |
|
Det offentlige |
|
FoU-grupper |
|
|
|
|
|
|
|
Forskningsoppgaver (Hovedoppgaver) |
|
Ulv i Norge |
|
Norske jordarter (pt. WISE-program) |
|
Fotosyntese (påbegynt juni 02) |
|
Del av større prosjekt |
|
Radioaktivitet |
|
Brenselceller |
|
”Oppdrag” fra ulike faggrupper |
|
Sinus |
|
Kampen mot malaria |
|
Kan vi tro på naturvitenskapen? |
|
Planter i rommet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gi oss flere VITEN-programmer |
|
Vi liker å jobbe med datamaskinen |
|
For første gang er det noen som spør oss om hva
vi liker å gjøre i realfagene. Det er en av grunnene til at det blir
spennende! |
|
|
|
|
Gi oss flere VITEN-programmer men knytt dem tydelig
opp mot læreplanene |
|
Gjør programmene korte, siden vi har dårlig tid
til å gå gjennom ”pensum” |
|
|
|
|
|
Første år |
|
Vanskelig å integrere IKT til ferdige opplegg |
|
Vanskelig å finne sin rolle i ”datarommet” |
|
Teknologien (programmet) styrer opplegget |
|
|
|
|
|
|
|
Andre år |
|
Økt kjennskap til programmene |
|
Inkluderer programmene i fagopplegget |
|
Lar det faglige styre undervisningen |
|
Større engasjement i opplegget rundt programmet |
|
Øker aktiviteten rundt (off-line)
VITEN-programmet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valg av problemområde og problem
Valg av info-kilde og søkemetode |
|
Informasjonssøking
Valg av informasjon |
|
Bearbeiding av informasjon
Konstruksjon av kunnskap
Presentasjon av informasjon |
|
|
|
|
|
Valg av problemområde og problem |
|
Valg av informasjonskilde og søkemetode |
|
Hva finnes av kilder (CD-ROM, Internett)? |
|
Hva kan man forvente å finne |
|
Hvordan bruke kildene (søke-metoder ol.) |
|
Hvor, når og hvor lenge skal man søke |
|
Gruppestørrelse |
|
|
|
|
|
Søke informasjon |
|
Samle informasjon |
|
Utskrifter, bearbeide bilder, bearbeide tekster |
|
Utvalg av informasjon |
|
Tekst, bilder, filmer, lyd |
|
|
|
|
|
Hvordan kan materialet anvendes for en
presentasjon? |
|
Skriftlig rapport, foredrag, hjemmesider,
“multimedia” |
|
Skoleavis |
|
Hvilke hjelpemidler trengs? |
|
Skriver, lysbildeproduksjon/framviser, PC,
programmer |
|