Velkommen til:
Presentasjon av kurset
Detaljer
Lysbilde 4
Lysbilde 5
Lysbilde 6
”Hovedgrener” av IKT-bruk
IT som informasjonskanal
Innhenting og utveksling
av informasjon
Tekst, bilde/film og lyd
Lysbilde 10
Noen “termer”
Internett brukt til:
Lysbilde 13
VITEN er…
viten.no
Lysbilde 16
Lysbilde 17
Lysbilde 18
Lysbilde 19
Lysbilde 20
”Skoleavisa”
Lysbilde 22
2. dag
....bruk av.....
Bruk av dataloggere
Dataloggere
Hensikt
og muligheter
Hensikt
Lysbilde 27
Lysbilde 28
Økologg
Følgende
følere
er inkludert
Simuleringsprogrammer
Tre
nivåer
Fordelene ved å bruke
simuleringer
Elevene kan utføre
“eksperimenter” som er:
Men.......?
Lysbilde 34
Bruk av datamaskinen som
“tavle”
1: Krav til utstyr
2: Anvendelse
Bruk av presentasjons-
program (PowerPoint)
Lysbilde 39
Lysbilde 40
Bruk og misbruk av
effekter
Artsammensetning av
løvsanger og gransanger ved Storvatnet 1993, 1994 og 1995
Artsammensetning av
løvsanger og gransanger ved Storvatnet 1993, 1994 og 1995
Vise animasjoner
Vise filmer
Hvorfor er Venus enten en
”aftenstjerne” eller en ”morgenstjerne”?
Lysbilde 47
Lysbilde 48
Lysbilde 49
Lysbilde 50
Lysbilde 51
Lysbilde 52
Lysbilde 53
Lysbilde 54
Lysbilde 55
3. dag
IKT – for hvem?
Dilemmaer
Hvem skal/bør
produsere
(…og betale…)
viten.no
Bakrunn for
VITEN-programmer
Lysbilde 62
Hva har vi lært?
Hvordan
bør IKT-programmer for skolen være?
Lysbilde 64
Lysbilde 65
Kontekst og engasjement
Lysbilde 67
”Styre” innhold og
tekstmengde
Elevene sier......
Lærerne sier...
Lærerens rolle skifter…
Lærerens rolle skifter…
Men………
Lærernes tidsbruk
Gruppestørrelse
Frafall gjennom
programmet
Tidsbruk på hele
programmet
Lysbilde 78
Informasjonssøking med
IKT
Forarbeid
“Feltrarbeid”-Arbeidsfase
Læring/Prosesseringsfase
Presentasjon