Velkommen til:

Presentasjon av kurset

Detaljer

Lysbilde 4

Lysbilde 5

Lysbilde 6

”Hovedgrener” av IKT-bruk


IT som informasjonskanal

Innhenting og utveksling av informasjon
Tekst, bilde/film og lyd

Lysbilde 10

Noen “termer”

Internett brukt til:

Lysbilde 13

VITEN er…

viten.no

Lysbilde 16

Lysbilde 17

Lysbilde 18

Lysbilde 19

Lysbilde 20

”Skoleavisa”

Lysbilde 22

2. dag
....bruk av.....

Bruk av dataloggere

Dataloggere
Hensikt og muligheter

Hensikt

Lysbilde 27

Lysbilde 28

Økologg
Følgende følere
er inkludert

Simuleringsprogrammer
Tre nivåer

Fordelene ved å bruke simuleringer

Elevene kan utføre “eksperimenter” som er:

Men.......?

Lysbilde 34

Bruk av datamaskinen som “tavle”

1: Krav til utstyr

2: Anvendelse

Bruk av presentasjons- program (PowerPoint)

Lysbilde 39

Lysbilde 40

Bruk og misbruk av effekter

Artsammensetning av løvsanger og gransanger ved Storvatnet 1993, 1994 og 1995

Artsammensetning av løvsanger og gransanger ved Storvatnet 1993, 1994 og 1995

Vise animasjoner

Vise filmer

Hvorfor er Venus enten en ”aftenstjerne” eller en ”morgenstjerne”?

Lysbilde 47

Lysbilde 48

Lysbilde 49

Lysbilde 50

Lysbilde 51

Lysbilde 52

Lysbilde 53

Lysbilde 54

Lysbilde 55

3. dag

IKT – for hvem?

Dilemmaer

Hvem skal/bør produsere
(…og betale…)

viten.no

Bakrunn for VITEN-programmer

Lysbilde 62

Hva har vi lært?

Hvordan bør IKT-programmer for skolen være?

Lysbilde 64

Lysbilde 65

Kontekst og engasjement

Lysbilde 67

”Styre” innhold og tekstmengde

Elevene sier......

Lærerne sier...

Lærerens rolle skifter…

Lærerens rolle skifter…

Men………

Lærernes tidsbruk

Gruppestørrelse

Frafall gjennom programmet

Tidsbruk på hele programmet

Lysbilde 78

Informasjonssøking med IKT

Forarbeid

“Feltrarbeid”-Arbeidsfase

Læring/Prosesseringsfase
Presentasjon