Velkommen til:
|
|
|
Bruk av IT i naturfagundervisningen |
|
|
|
Konstruktiv og praktisk bruk |
Presentasjon av kurset
|
|
|
|
Kursledere: |
|
Øystein Sørborg |
|
Wenche Erlien |
|
Alex Strømme |
|
Kursets innhold: 3 deler |
|
IKT som informasjonskanal |
|
Bruk av datamaskinen som tavle |
|
IKT i simuleringer og datalogging |
Detaljer
|
|
|
|
Generelt om IKT |
|
Internett som informasjonskanal |
|
Undervisningsprogrammer i realfag på
nett (VITEN og Kunnskap.no) |
|
Bruk av skoleavis |
|
Bruk av simuleringsprogrammer |
|
Bruk av datamaskinen som tavle |
|
Datamaskinen bruk ved datalogging |
|
Oppfølging av tidligere temaer |
Lysbilde 4
Lysbilde 5
Lysbilde 6
”Hovedgrener” av IKT-bruk
IT som informasjonskanal
Innhenting og utveksling
av informasjon
Tekst, bilde/film og lyd
|
|
|
|
WWW |
|
Netscape, Internet Explorer etc. |
|
Videokonferanser/”Netmeeting”/
Gruppeverktøy |
|
E-post/E-groups |
|
CD-ROM |
|
Leksika, databaser, “bøker”+++ |
Lysbilde 10
Noen “termer”
|
|
|
html=hypertext markup language
(“vev-språket”) |
|
URL=Uniform Resource Locator (adresse) |
|
http=hypertext transfer protocol |
|
Domene=navn på tjener (“server”) |
|
Mappesti =org. av fil på PC |
|
Sidenavn=filnavn på en vevside |
Internett brukt til:
|
|
|
|
Informasjonsinnhenting |
|
Søk på WWW |
|
Bearbeiding av informasjon |
|
(Prosjektarbeid) |
|
Innformasjonsutveksling |
|
Bruk av nettavis til formidling av
informasjon |
|
”Styrt undervisning” (VITEN) |
Lysbilde 13
VITEN er…
|
|
|
Undervisningsprogrammer i realfag |
|
Gratis |
|
Enkelt å bruke |
|
Utviklet i samspill med forskning og
grundig utprøving i skolen |
|
Forankret til L97/R94 |
viten.no
Lysbilde 16
Lysbilde 17
Lysbilde 18
Lysbilde 19
Lysbilde 20
”Skoleavisa”
Lysbilde 22
2. dag
....bruk av.....
|
|
|
Dataloggere |
|
Simuleringsprogrammer |
|
Datamaskinen som tavle i klasserommet |
|
Presentasjons- programmer (PowerPoint) |
|
|
Bruk av dataloggere
Dataloggere
Hensikt
og muligheter
|
|
|
|
Registrere/samle inn data |
|
Lyd, lys, pH, trykk, puls,fuktighet,
temperatur, spenning, strømstyrke, motstand osv |
|
Behandle data |
|
Lage integraler, derivasjoner, lineære
tilnærminger, gjøre statistiske beregninger |
|
Presentere resultater |
|
Vise grafer, lage tabeller osv |
Hensikt
|
|
|
|
Gjøre målinger av forløp over kort eller
lang tid |
|
Behandle, visualisere, analysere data |
|
Bruksområder |
|
På lab. |
|
Som værstasjon/klimastasjon |
|
Forsøk i hjemmet eller nærmiljøet |
Lysbilde 27
Lysbilde 28
Økologg
Følgende
følere
er inkludert
Simuleringsprogrammer
Tre
nivåer
|
|
|
|
Essensielt verktøy for å vise en del
prosesser |
|
F. eks. Komplekse, farlige eller
langsomme/raske prosesser |
|
Supplement til laboratorieøvinger |
|
Erstatning av laboratorieøvinger og
feltundervisning |
Fordelene ved å bruke
simuleringer
|
|
|
|
Raske beregninger |
|
Statistiske analyser |
|
Behandling av store mengder data |
|
Grafiske presentasjoner |
|
Kurver, bilder, filmer, tegninger |
|
Lyd |
|
“Edutainment” |
Elevene kan utføre
“eksperimenter” som er:
|
|
|
|
Billige |
|
Enkle/praktiske å gjennomføre |
|
Ufarlige |
|
Raske å gjennomføre |
|
Med stor kompleksitet |
|
Viser utvikling over lang tid |
|
Kan behandle mange variable |
Men.......?
|
|
|
|
Programmene har ofte “skjulte”
forutsetninger ---> overforenklinger |
|
Kan man få “Sesam-stasjon-effekt” |
|
Mottar informasjon uten egeninnsats |
|
Kan forvrenge virkeligheten |
|
Bruk av programmer kan ikke erstatte
kontakt med virkeligheten. |
|
Labarbeid, ekskursjoner, “hand-on’s” |
|
Hvilke holdninger til naturfagene kan
utvikle seg om simuleringer blir brukt i stor grad |
Lysbilde 34
Bruk av datamaskinen som
“tavle”
1: Krav til utstyr
|
|
|
|
PC-prosjektør, lerret |
|
“Enkle” tegne/tekst programmer |
|
MS Word |
|
ClarisWorks |
|
Presentasjonsprogrammer |
|
Eks. PowerPoint |
2: Anvendelse
|
|
|
|
Erstatte/supplere tradisjonell tavle |
|
Skrive, tegne og flytte på objekter |
|
“Tanke-sortering” |
|
Eksempler: |
|
Lage gode presentasjoner |
|
Lage enkle multimediapresentasjoner |
Bruk av presentasjons-
program (PowerPoint)
|
|
|
|
“Foredrag” |
|
Strukturert formidling med stram “regi” |
|
Enkle multimediapresentasjoner |
|
Planlegging av undervisning |
|
Produksjon av “hand-outs”/skriftlig
materiale |
|
Produksjon av transparenter |
Lysbilde 39
Lysbilde 40
Bruk og misbruk av
effekter
|
|
|
Du kan få bokstaver til å hoppe og
danse |
|
Du kan tone ned punkter etter ”bruk” |
|
Du kan animere figurer og bestemme
rekkefølgen du skal presentere dem i |
Artsammensetning av
løvsanger og gransanger ved Storvatnet 1993, 1994 og 1995
Artsammensetning av
løvsanger og gransanger ved Storvatnet 1993, 1994 og 1995
Vise animasjoner
Vise filmer
Hvorfor er Venus enten en
”aftenstjerne” eller en ”morgenstjerne”?
Lysbilde 47
Lysbilde 48
Lysbilde 49
Lysbilde 50
Lysbilde 51
Lysbilde 52
Lysbilde 53
Lysbilde 54
Lysbilde 55
3. dag
|
|
|
|
VITEN |
|
Erfaringer |
|
Bruk av PowerPoint |
|
Lage egen presentasjon |
IKT – for hvem?
Dilemmaer
|
|
|
|
Kvalitetssikring |
|
Faglig innhold |
|
Relevans |
|
Kostnader |
|
Er det sammenheng mellom kvalitet og
pris? |
|
Skal staten bevilge og skolene velge? |
|
Lærenes ”investeringskostnader” er
store! |
|
Opplæring |
|
”På” skolen |
|
Lærerutdanningen |
Hvem skal/bør
produsere
(…og betale…)
|
|
|
|
Kommersiell industri |
|
Forlag etc. |
|
Det offentlige |
|
FoU-grupper |
viten.no
Bakrunn for
VITEN-programmer
|
|
|
|
Forskningsoppgaver (Hovedoppgaver) |
|
Ulv i Norge |
|
Norske jordarter (pt. WISE-program) |
|
Fotosyntese (påbegynt juni 02) |
|
Del av større prosjekt |
|
Radioaktivitet |
|
Brenselceller |
|
”Oppdrag” fra ulike faggrupper |
|
Sinus |
|
Kampen mot malaria |
|
Kan vi tro på naturvitenskapen? |
|
Planter i rommet |
Lysbilde 62
Hva har vi lært?
Hvordan
bør IKT-programmer for skolen være?
Lysbilde 64
Lysbilde 65
Kontekst og engasjement
Lysbilde 67
”Styre” innhold og
tekstmengde
Elevene sier......
|
|
|
Gi oss flere VITEN-programmer |
|
Vi liker å jobbe med datamaskinen |
|
For første gang er det noen som spør
oss om hva vi liker å gjøre i realfagene. Det er en av grunnene til at det
blir spennende! |
Lærerne sier...
|
|
|
Gi oss flere VITEN-programmer men knytt
dem tydelig opp mot læreplanene |
|
Gjør programmene korte, siden vi har
dårlig tid til å gå gjennom ”pensum” |
Lærerens rolle skifter…
|
|
|
|
Første år |
|
Vanskelig å integrere IKT til ferdige
opplegg |
|
Vanskelig å finne sin rolle i
”datarommet” |
|
Teknologien (programmet) styrer
opplegget |
|
|
Lærerens rolle skifter…
|
|
|
|
Andre år |
|
Økt kjennskap til programmene |
|
Inkluderer programmene i fagopplegget |
|
Lar det faglige styre undervisningen |
|
Større engasjement i opplegget rundt
programmet |
|
Øker aktiviteten rundt (off-line)
VITEN-programmet |
Men………
Lærernes tidsbruk
Gruppestørrelse
Frafall gjennom
programmet
Tidsbruk på hele
programmet
Lysbilde 78
Informasjonssøking med
IKT
|
|
|
Valg av problemområde og problem
Valg av info-kilde og søkemetode |
|
Informasjonssøking
Valg av informasjon |
|
Bearbeiding av informasjon
Konstruksjon av kunnskap
Presentasjon av informasjon |
Forarbeid
|
|
|
|
Valg av problemområde og problem |
|
Valg av informasjonskilde og søkemetode |
|
Hva finnes av kilder (CD-ROM,
Internett)? |
|
Hva kan man forvente å finne |
|
Hvordan bruke kildene (søke-metoder
ol.) |
|
Hvor, når og hvor lenge skal man søke |
|
Gruppestørrelse |
“Feltrarbeid”-Arbeidsfase
|
|
|
|
Søke informasjon |
|
Samle informasjon |
|
Utskrifter, bearbeide bilder, bearbeide
tekster |
|
Utvalg av informasjon |
|
Tekst, bilder, filmer, lyd |
Læring/Prosesseringsfase
Presentasjon
|
|
|
|
Hvordan kan materialet anvendes for en
presentasjon? |
|
Skriftlig rapport, foredrag,
hjemmesider, “multimedia” |
|
Skoleavis |
|
Hvilke hjelpemidler trengs? |
|
Skriver, lysbildeproduksjon/framviser,
PC, programmer |