Velkommen til:
Bruk av IT i naturfagundervisningen
Konstruktiv og praktisk bruk

Presentasjon av kurset
Kursledere:
Øystein Sørborg
Wenche Erlien
Alex Strømme
Kursets innhold: 3 deler
IKT som informasjonskanal
Bruk av datamaskinen som tavle
IKT i simuleringer og datalogging

Detaljer
Generelt om IKT
Internett som informasjonskanal
Undervisningsprogrammer i realfag på nett (VITEN og Kunnskap.no)
Bruk av skoleavis
Bruk av simuleringsprogrammer
Bruk av datamaskinen som tavle
Datamaskinen bruk ved datalogging
Oppfølging av tidligere temaer

Lysbilde 4

Lysbilde 5

Lysbilde 6

”Hovedgrener” av IKT-bruk


IT som informasjonskanal

Innhenting og utveksling av informasjon
Tekst, bilde/film og lyd
WWW
Netscape, Internet Explorer etc.
Videokonferanser/”Netmeeting”/ Gruppeverktøy
E-post/E-groups
CD-ROM
Leksika, databaser, “bøker”+++

Lysbilde 10

Noen “termer”
html=hypertext markup language (“vev-språket”)
URL=Uniform Resource Locator (adresse)
http=hypertext transfer protocol
Domene=navn på tjener (“server”)
Mappesti =org. av fil på PC
Sidenavn=filnavn på en vevside

Internett brukt til:
Informasjonsinnhenting
Søk på WWW
Bearbeiding av informasjon
(Prosjektarbeid)
Innformasjonsutveksling
Bruk av nettavis til formidling av informasjon
”Styrt undervisning” (VITEN)

Lysbilde 13

VITEN er…
Undervisningsprogrammer i realfag
Gratis
Enkelt å bruke
Utviklet i samspill med forskning og grundig utprøving i skolen
Forankret til L97/R94

viten.no

Lysbilde 16

Lysbilde 17

Lysbilde 18

Lysbilde 19

Lysbilde 20

”Skoleavisa”

Lysbilde 22

2. dag
....bruk av.....
Dataloggere
Simuleringsprogrammer
Datamaskinen som tavle i klasserommet
Presentasjons- programmer (PowerPoint)

Bruk av dataloggere

Dataloggere
Hensikt og muligheter
Registrere/samle inn data
Lyd, lys, pH, trykk, puls,fuktighet, temperatur, spenning, strømstyrke, motstand osv
Behandle data
Lage integraler, derivasjoner, lineære tilnærminger, gjøre statistiske beregninger
Presentere resultater
Vise grafer, lage tabeller osv

Hensikt
Gjøre målinger av forløp over kort eller lang tid
Behandle, visualisere, analysere data
Bruksområder
På lab.
Som værstasjon/klimastasjon
Forsøk i hjemmet eller nærmiljøet

Lysbilde 27

Lysbilde 28

Økologg
Følgende følere
er inkludert

Simuleringsprogrammer
Tre nivåer
Essensielt verktøy for å vise en del prosesser
F. eks. Komplekse, farlige eller langsomme/raske prosesser
Supplement til laboratorieøvinger
Erstatning av laboratorieøvinger og feltundervisning

Fordelene ved å bruke simuleringer
Raske beregninger
Statistiske analyser
Behandling av store mengder data
Grafiske presentasjoner
Kurver, bilder, filmer, tegninger
Lyd
“Edutainment”

Elevene kan utføre “eksperimenter” som er:
Billige
Enkle/praktiske å gjennomføre
Ufarlige
Raske å gjennomføre
Med stor kompleksitet
Viser utvikling over lang tid
Kan behandle mange variable

Men.......?
Programmene har ofte “skjulte” forutsetninger ---> overforenklinger
Kan man få “Sesam-stasjon-effekt”
Mottar informasjon uten egeninnsats
Kan forvrenge virkeligheten
Bruk av programmer kan ikke erstatte kontakt med virkeligheten.
Labarbeid, ekskursjoner, “hand-on’s”
Hvilke holdninger til naturfagene kan utvikle seg om simuleringer blir brukt i stor grad

Lysbilde 34

Bruk av datamaskinen som “tavle”

1: Krav til utstyr
PC-prosjektør, lerret
“Enkle” tegne/tekst programmer
MS Word
ClarisWorks
Presentasjonsprogrammer
Eks. PowerPoint

2: Anvendelse
Erstatte/supplere tradisjonell tavle
Skrive, tegne og flytte på objekter
“Tanke-sortering”
Eksempler:
Lage gode presentasjoner
Lage enkle multimediapresentasjoner

Bruk av presentasjons- program (PowerPoint)
“Foredrag”
Strukturert formidling med stram “regi”
Enkle multimediapresentasjoner
Planlegging av undervisning
Produksjon av “hand-outs”/skriftlig materiale
Produksjon av transparenter

Lysbilde 39

Lysbilde 40

Bruk og misbruk av effekter
Du kan få bokstaver til å hoppe og danse
Du kan tone ned punkter etter ”bruk”
Du kan animere figurer og bestemme rekkefølgen du skal presentere dem i

Artsammensetning av løvsanger og gransanger ved Storvatnet 1993, 1994 og 1995

Artsammensetning av løvsanger og gransanger ved Storvatnet 1993, 1994 og 1995

Vise animasjoner

Vise filmer

Hvorfor er Venus enten en ”aftenstjerne” eller en ”morgenstjerne”?

Lysbilde 47

Lysbilde 48

Lysbilde 49

Lysbilde 50

Lysbilde 51

Lysbilde 52

Lysbilde 53

Lysbilde 54

Lysbilde 55

3. dag
VITEN
Erfaringer
Bruk av PowerPoint
Lage egen presentasjon

IKT – for hvem?

Dilemmaer
Kvalitetssikring
Faglig innhold
Relevans
Kostnader
Er det sammenheng mellom kvalitet og pris?
Skal staten bevilge og skolene velge?
Lærenes ”investeringskostnader” er store!
Opplæring
”På” skolen
Lærerutdanningen

Hvem skal/bør produsere
(…og betale…)
Kommersiell industri
Forlag etc.
Det offentlige
FoU-grupper

viten.no

Bakrunn for VITEN-programmer
Forskningsoppgaver (Hovedoppgaver)
Ulv i Norge
Norske jordarter (pt. WISE-program)
Fotosyntese (påbegynt juni 02)
Del av større prosjekt
Radioaktivitet
Brenselceller
”Oppdrag” fra ulike faggrupper
Sinus
Kampen mot malaria
Kan vi tro på naturvitenskapen?
Planter i rommet

Lysbilde 62

Hva har vi lært?

Hvordan bør IKT-programmer for skolen være?

Lysbilde 64

Lysbilde 65

Kontekst og engasjement

Lysbilde 67

”Styre” innhold og tekstmengde

Elevene sier......
Gi oss flere VITEN-programmer
Vi liker å jobbe med datamaskinen
For første gang er det noen som spør oss om hva vi liker å gjøre i realfagene. Det er en av grunnene til at det blir spennende!

Lærerne sier...
Gi oss flere VITEN-programmer men knytt dem tydelig opp mot læreplanene
Gjør programmene korte, siden vi har dårlig tid til å gå gjennom ”pensum”

Lærerens rolle skifter…
Første år
Vanskelig å integrere IKT til ferdige opplegg
Vanskelig å finne sin rolle i ”datarommet”
Teknologien (programmet) styrer opplegget

Lærerens rolle skifter…
Andre år
Økt kjennskap til programmene
Inkluderer programmene i fagopplegget
Lar det faglige styre undervisningen
Større engasjement i opplegget rundt programmet
Øker aktiviteten rundt (off-line) VITEN-programmet

Men………

Lærernes tidsbruk

Gruppestørrelse

Frafall gjennom programmet

Tidsbruk på hele programmet

Lysbilde 78

Informasjonssøking med IKT
Valg av problemområde og problem
Valg av info-kilde og søkemetode
Informasjonssøking
Valg av informasjon
Bearbeiding av informasjon
Konstruksjon av kunnskap
Presentasjon av informasjon

Forarbeid
Valg av problemområde og problem
Valg av informasjonskilde og søkemetode
Hva finnes av kilder (CD-ROM, Internett)?
Hva kan man forvente å finne
Hvordan bruke kildene (søke-metoder ol.)
Hvor, når og hvor lenge skal man søke
Gruppestørrelse

“Feltrarbeid”-Arbeidsfase
Søke informasjon
Samle informasjon
Utskrifter, bearbeide bilder, bearbeide tekster
Utvalg av informasjon
Tekst, bilder, filmer, lyd

Læring/Prosesseringsfase
Presentasjon
Hvordan kan materialet anvendes for en presentasjon?
Skriftlig rapport, foredrag, hjemmesider, “multimedia”
Skoleavis
Hvilke hjelpemidler trengs?
Skriver, lysbildeproduksjon/framviser, PC, programmer